keskiviikko 19. toukokuuta 2010

Helmiä!

Olen seuraillut, kuinka helmien hinta kirpputoreilla on alkanut pikkuhiljaa nousta pilviin. Muovisista helmistä saa maksaa kirpparilla melkein uusien hinnan, puisista puhumattakaan. Joitakin kivoja löytöjä olen tehnyt halvalla, mutta nyt olen innostunut tekemään näitä myös itse.

Oikeastaan en edes käytä helmiä, vaikka olen niitä hamstraillut itselleni, mutta tykkään ripustaa niitä esille. Ne ovat kauniita! Ja ehkä saan lapsen, joka tykkää niitä käyttää.


Virkkaaminen oli sekä koukuttavaa, että puuduttavaa. Yksittäisen helmen virkkaa niin nopeasti, että on melkein pakko tehdä vielä yksi ja sitten vielä yksi... Kuitenkin kokonaisen korun virkkaamiseen sarjana menee kauan ja se todella syö sormia!

Virkatun helmen ohje: Vikka kolme ketjusilmukkaa ja yhdistä rinkulaksi. Virkkaa rinkulaan 6 kiinteää silmukkaa ja näihin kuhunkin kaksi, eli toisen kierroksen jälkeen silmukoita on 12. Virkkaa kolme kierrosta ilman lisäyksiä. Täytä helmi (parhaiten toimii kangas, itselläni oli tätä varten pussillinen ompeluksista jäänyttä kangasroskaa. Myös vanhat langanpäät käyvät, vanu tahtoo pursuta rei'istä ulos) napakasti, siis niin paljon täytettä kuin vaan saat mahtumaan. Jatka virkkaamalla vain joka toinen silmukka (erittäin tiukasti, ettei jää reikiä. Tämä on se osa, joka syö sormia), kunnes silmukoita ei enää ole. Päättele langanpäät.

Huovuttaminen on siitä mukavaa, että sitä saa tehdä seisten. Mulla siis kipeytyy nykyään selkä aika helposti istumisesta, joten käyn kipeytyessäni kylppärissä huovuttamassa aina seisten pari helmeä ja selkäkipu on hetkeksi ohi! Ja huopahelmiä syntyy vinot pinot lähes huomaamatta!


Yksi ohje, johon olen aivan umpirakastunut, löytyy Strömsön ohjearkistosta täältä. En ole kuitenkaan päässyt kokeilemaan sitä, sillä helmet neuvotaan lakkaamaan, eikä mulla ole askartelulakkaa (eikä mitään muutakaan lakkaa. Täysin vieraita mulle noi lakat!)


Ihania hellepäiviä kaikille!

1 kommentti:

  1. Hei Anna!
    Nelli on tehnyt tuollaisia paperihelmiä, niitä voi pyöritellä paljon valmiiksi ja lakkailla joskus myöhemmin. Tulee keveämpi lasti paperinkeräykseen. :)
    Mammu

    VastaaPoista

Ihanaa kun kommentoit!